Vinterdæk regler
Når efterårsferien rammer, er det tid til at overveje at skifte til vinterdæk. På den måde sikrer du dig selv og øvrige trafikanter bedst muligt.
Har du styr på bilforsikringen? Beregn din pris på kun 30 sekunder!
Når efterårsferien rammer, er det tid til at overveje at skifte til vinterdæk. På den måde sikrer du dig selv og øvrige trafikanter bedst muligt.
Har du styr på bilforsikringen? Beregn din pris på kun 30 sekunder!
Noget af det vigtigste ifm. vinterklargøring af bilen er at skifte til vinterdæk.
Selvom det ikke er ulovligt i Danmark at køre gennem vinteren på sommerdæk, kan det være direkte farligt, da sommerdæk har langt sværere ved at bremse på glatte veje, end vinterdæk har.
Derudover påvirkes din bils bremselængde også af dækkenes mønsterdybde og dæktryk. På sommerdæk og slidte vinterdæk risikerer du at have op mod dobbelt så lang bremselængde, end det er tilfældet med nye vinterdæk.
Det er derfor vigtigt at skifte til vinterdæk og samtidig at sikre dig, at de kan holde til endnu en sæson fra år til år.
En god huskeregel er, at du skal skifte til vinterdæk, når temperaturen er faldet så meget, at du selv begynder at finde handsker og hue frem.
Når du er klar til at hoppe i vintertøjet, er bilen det altså også.
Der er ikke nogen faste regler for, hvornår du skal skifte til vinterdæk, men Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at du skifter til vinterdæk, når temperaturen falder til under 7 grader.
Du kan også bruge følgende tommelfingerregel:
Skift til vinterdæk omkring efterårsferien og til sommerdæk omkring påske.
Når det er blevet tid til at skifte til vinterdæk, kan du vælge at montere dækkene på egen hånd eller få et autoriseret autoværksted til at gøre det.
Mange autoværksteder tilbyder desuden opbevaring af dine sommer- og vinterdæk, når du ikke bruger dem i den pågældende sæson.
Det kan derfor være let og praktisk at få mekanikeren til at montere vinterdækkene, når du alligevel henter dækkene fra vinteropbevaring.
Vil du gerne klare hjulskiftet selv, kan du ordne det med en donkraft og en hjul- og en momentnøgle.
Vi forklarer herunder, hvordan du bærer dig ad.
Sørg for, at bilen står på et underlag, der er plant, og tag et kig i bilens instruktionsbog, før du sætter donkraften op – så er du sikker på, at du løfter det rigtige sted.
Før du hæver bilen fra jorden med donkraften, skal du huske at trække håndbremsen, fjerne hjulkapslerne og løsne hjulet med hjulnøglen.
Når hjulet hænger frit i luften, skal du fjerne hjulboltene med hjulnøglen og selve hjulet.
Før du monterer vinterdækket, skal du sikre dig, at anlægsfladerne er rene, hvorefter du sætter hjulet på og strammer hjulboltene løst med hjulnøglen, før bilen sænkes igen.
Når alle 4 dæk igen står solidt på jorden, skal du sørge for at stramme hjulets bolte ensartet med momentnøglen.
Det vil sige, at du strammer de 4 bolte lidt ad gangen på skift, indtil de alle er strammet ordentligt til.
Slutteligt sætter du hjulkapslen på plads igen.
Efter ca. 100 km kørsel bør du efterspænde alle hjulbolte med momentnøglen.
I nedenstående video kan du se, hvordan du selv kan klare hjulskiftet derhjemme. Videoen er lavet af FDM.
Har du styr på bilforsikringen? Ellers kan du hurtigt beregne din pris i vores webshop!
Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk, hvilket giver dækkene et bedre vejgreb i koldt vejr.
Derudover har vinterdæk et særligt dækmønster med mange lameller, som giver dækket mulighed for at stå bedre fast i sne og sjap.
Gummiet bliver dog hårdt og mørnet over tid, så husk at tjekke vinterdækkenes tilstand, før du installerer dem – måske er gummiet blevet så porøst og uberegneligt, at du bør investere i nogle nye vinterdæk.
Når du tager dine vinterdæk frem efter at have haft dem opbevaret sommeren over, skal du huske at tjekke slidbanen på dem. Særligt, hvis du har brugt de samme vinterdæk igennem flere sæsoner.
De vinterdæk, der var brugbare forrige vinter, er måske ikke længere gode nok, når du får dem inspiceret det følgende år.
Som du kan se i tabellen nedenfor, er der meget stor forskel på, hvor godt vejgreb du har, alt efter hvor dybt dit dækmønster er, og hvor hurtigt du kører:
Vejkontakt | Lovens mindstekrav 1,6 mm |
Et halvslidt dæk 4 mm |
Et nyt dæk 8 mm |
---|---|---|---|
5 km/t
|
100 % vejkontakt | 100 % vejkontakt | 100 % vejkontakt |
75 km/t
|
16 % vejkontakt | 58 % vejkontakt | 74 % vejkontakt |
125 km/t
|
6 % vejkontakt | 11 % vejkontakt | 47 % vejkontakt |
Kilde: Goodyear
|
Dæktrykket har, ligesom dækmønsteret, meget at sige ift., hvor godt et vejgreb dine vinterdæk har. Både et for lavt og et for højt dæktryk forringer dine dæks levetid.
Det er derfor vigtigt, at du sørger for at have det rette dæktryk i dine vinterdæk.
Siden 1. november 2014 har det været lovpligtigt for alle nye biler registreret i EU at have automatisk dæktryksmåling (TPMS) installeret, som advarer dig, hvis dit dæktryk falder mere end 20 % ift. det normale dæktryk.
Har du købt din bil før den 1. november 2014, og har du ikke har automatisk dæktryksmåling installeret i din bil, kan du måle dæktrykket manuelt.
Når du måler dæktrykket på dine vinterdæk, skal du huske at gøre det på kolde dæk, da du ellers får et forkert resultat.
Du kan finde dæktryksmålere på mange tankstationer. Alternativt kan du købe én selv, så du kan måle dæktrykket derhjemme – på denne måde er det også nemmere at udføre dæktryk jævnligt.
Hav solbriller liggende i bilen, både om sommeren og vinteren. Den lavtstående vintersol kan forringe din sigtbarhed betydeligt.
Sørg også for, at bilen er udrustet med advarselsskilt, førstehjælpskasse, lommelygte, træktov, sikkerhedsvest, isskraber, startkabler og sneskovl, især hvis du skal ud på en længere biltur.
Hav også gerne varmt tøj eller tæpper liggende i bilen. Hvis din bil fx bryder sammen, og du skal stå udenfor og vente på, at hjælpen kommer, kan du nemt nå at blive kold.
Du kan som regel finde det ideelle dæktryk for netop din bil i introduktionsbogen, på en mærkat i venstre fordørsåbning eller på bilmærkets hjemmeside.
Artiklen fortsætter nedenfor
Der er andre regler for brugen af vinterdæk i udlandet, og reglerne varierer fra land til land.
Du kan finde vinterdækregler i udlandet for både personbiler, lastbiler og busser hos Rådet for Større Dæksikkerhed.
Vores nærmeste nabolande mod både nord og syd har nogle skrappere regler for brugen af vinterdæk, end vi har herhjemme.
I Tyskland gælder følgende vinterdækregler:
I Sverige er reglerne også strammere, end de er i Danmark.
Også i Norge er reglerne for brugen af vinterdæk væsentligt skrappere end herhjemme.
Når du har skiftet til vinterdæk, tjekket dækmønsteret og dæktrykket, er du godt på vej til at klare en vinter på vejene.
Der er dog flere ting, du bør tjekke, for at sikre at din bil klarer sig godt igennem en kold og våd vinterperiode.
Her får du 9 tips til at gøre din bil vinterklar.
Inden du triller ud på årets første vinterdag, er det vigtigt, at du har styr på bilforsikringen.
Vi tilbyder 4 forskellige bilforsikringer - fra den lovpligtige ansvarsforsikring til vores bedste dækkende bilforsikring, Bil Super.
Derudover kan du tilvælge forskellige tilvalgsdækninger som fx If Vejhjælp Danmark. Med denne tilvalgsdækning får du hurtig hjælp på vejen, hvis din bil ikke kan starte eller punkterer.
Løber din elbil tør for strøm, transporterer vi dig til nærmeste ladestander eller den ladestander, du abonnerer på.
Læs om vores bilforsikringer og dækninger eller beregn din pris i vores webshop!
Senest opdateret d. 7. november 2023.