Spørgsmål og svar
Få svar på de oftest stillede spørgsmål her.
Finder du ikke svaret på dit spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.
Hvad har du spørgsmål til?
Min regning
Du kan tilmelde dine forsikringer til automatisk betaling via Betalingsservice - på den måde bliver dine regninger betalt til tiden. Vi trækker ingen penge, før du modtager policen, og forsikringen træder i kraft.
Dette gælder dog ikke knallerter uden nummerplade. Her sker opkrævningen med indbetalingskort og koster 45 kroner.
Nej, du kan desværre ikke betale med kreditkort.
I visse tilfælde starter din forsikring inden månedsbetalingen kan nå at starte. Når det sker, vil det første beløb vi opkræver dig være højere, fordi det omfatter beløbet fra forsikringens starttidspunkt til en måned efter den første opkrævning – altså mere end 1 måneds betaling.
Du kommer ikke til at betale mere for din forsikring over en periode på et år – prisen vil være den samme, når betalingerne for årets 12 måneder lægges sammen.
Er det stadig en smule indviklet? Se vores video, hvor vi forklarer første opkrævning.
Bilforsikringen bliver først udstedt, når vi har modtaget besked fra SKAT, hvorefter vi laver din police færdig.
Dette betyder, at vi ved første betaling opkræver med tilbagevirkende kraft fra den dato, bilen er indregistreret hos os, og at du samtidig betaler 1 måned frem.
Vi har lavet en video, hvor vi forklarer, hvordan det hænger sammen. Se vores video om første opkrævning.
Din forsikring er blevet ændret, du er flyttet eller du har købt en ny forsikring - hvis du har gjort det midt i en måned, kan beløbet på den første opkrævning være "skæv". Vi har tilpasset ændringen og sendt en ny opkrævning.
Bilforsikring
Hvis det drejer sig om din bilforsikring, skyldes det, at vi opkræver med tilbagevirkende kraft. Det vil sige, at vi opkræver fra den dato, bilen er indregistreret hos os. Derfor vil den første opkrævning ofte være højere end de øvrige måneder.
Du kan tilmelde dine forsikringer til månedsbetaling via dette link: Tilmeld månedsbetaling eller ved at kontakte vores Kundecenter.
Ønsker du at benytte en anden bankkonto end din egen til månedsbetaling, fx din partners ellers ægtefælles, er det vigtigt, at du har betalingsfuldmagt til den.
Undersøg med din bank, om det er tilfældet.
Er det ikke tilfældet, vil banken ikke lade os trække det månedlige beløb fra kontoen, og vi bliver nødt til at opkræve den samlede pris for året via girokort fra dig i stedet.
Hvis indehaveren af kontoen kontakter banken, vil de kunne oprette betalingsaftalen, så du ikke skal betale helårligt via girokort.
Har du modtaget et indbetalingskort (også kaldet 'Girokort') på dit normale månedsbeløb, betyder det, at din betalingsservice-betaling er blevet afvist, enten af din bank eller af dig. Har du ikke selv afvist betalingen, bør du kontakte din bank.
Hvis du betaler indbetalingskortet inden for fristen
Forestil dig, at dine betalinger har kørt fint i juni, juli og august. Af en eller anden grund bliver regningen for september afvist. Det der sker nu, er, at vores systemer efter den 16. september finder ud af, at du ikke har betalt via betalingsservice, og sender et indbetalingskort for september måned til dig i stedet. Mens dette indbetalingskort er aktivt, kan betalingsservice ikke sende oktober måneds opkrævning, da den ikke kan opkræve en ny måned automatisk, før den gamle er afsluttet.
Betaler du indbetalingskortet inden for betalingsfristen, beholder du retten til månedsbetaling, og systemet vil så opkræve dig igen via betalingsservice den 1. november. I mellemtiden mangler du at betale for oktober. Denne regning vil blive delt ud på de måneder, du har tilbage til hovedforfaldet (forsikringens fornyelsesdato). Har du fx 3 måneder tilbage, deles oktober-regningen i 3 og lægges oveni de andre måneders regninger.
Du kan se dit hovedforfald i Mine sider
Hvis du ikke betaler indbetalingskortet inden for fristen
Betaler du ikke indbetalingskortet inden for tidsfristen, vil din månedsbetalingsaftale blive annulleret, og kan først oprettes igen næste gang forsikringen har hovedforfald (en gang om året).
Har du derimod fået et indbetalingskort med opkrævning for resten af året, betyder det, at betalingsaftalen er blevet afmeldt og månedsbetalingen er bortfaldet. Du skal derfor indbetale det fulde beløb.
Via linket finder du en oversigt over de gebyrer, vi som forsikringsselskab opkræver, samt en oversigt over de lovbestemte afgifter og bidrag, vi opkræver for staten.
Hvis du ikke har betalt din forsikring til tiden, sender vi dig en betalingspåmindelse.
Betales den første betalingspåmindelse ikke til tiden, sender vi endnu en betalingspåmindelse.
Betalingspåmindelser vil være pålagt et rykkergebyr på 100 kr.
Hvis vi modtager opsigelsen efter den 18. i måneden, vil opkrævningen allerede være sendt til vores betalingsløsning som er Betalingsservice.
Har du allerede betalt, så modtager du pengene igen via din Nemkonto, hvis din forsikring er opsagt.
Hvis vi skal udbetale penge til dig, så modtager du dem via din Nemkonto
Selvom dine forsikringer er tilmeldt både Betalingsservice og månedsbetaling, kan I risikere at få et indbetalingskort på din samlevers forsikringer.
Dette sker, hvis din samlever ikke står på bankkontoen - så afviser banken tilmeldingen til Betalingsservice. Du skal derfor selv tilmelde indbetalingskortet til Betalingsservice uden at betale den.
Derefter bedes I kontakte os, så vi kan få ændret forsikringen til månedsbetaling.
Skifter du bank, skal du bede din nye bank om at flytte betalingsaftalen med over til dem.
Ønsker du at benytte en anden bankkonto til din månedsbetaling, kan du med fordel bede din bank om at flytte betalingsaftalen til den nye konto i stedet.
Så kan I sammen sikre, at dine forsikringer stadig bliver betalt.
Hvis en månedsbetaling bliver afvist (fx via Netbank), er det vigtigt, at du kontakter os hurtigst muligt.
Hører vi ikke fra dig, vil du modtage betalingspåmindelser på det beløb, der ikke er blevet betalt. Betalingspåmindelser er pålagt et rykkergebyr på 100 kr.
Efterfølgende har vi ikke mulighed for at tilbyde dig månedsbetaling.
Debitorgruppenummer / Deb. gr. nr.: 00596
PBS-nummer: 28703
Du kan læse mere og tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice via dette link: Tilmeld Betalingsservice.
Hvis du betaler dine policer over forskellige betalingsaftaler, bliver du opkrævet et opkrævningsgebyr pr. police. If betaler et gebyr til Betalingsservice pr. trækning på hvert aftalenummer.
Betaler du derimod alle dine policer samlet over én betalingsaftale, bliver du kun opkrævet et opkrævningsgebyr pr. betaling.
Hvis du i dag betaler dine policer over forskellige betalingsaftaler og ønsker at samle disse, er du meget velkommen til at kontakte os, så vi kan samle dine betalinger.
Ja, det er billigere at betale dine policer årligt, da du således kun betaler et årligt opkrævningsgebyr pr. opkrævning.
Køb i webshoppen
Du kan skrive til vores Internetsupport* på kundeservice.privat@if.dk eller ringe til vores Internetsupport* på 70 12 12 53 man-torsdag kl. 8.00-18:00 og fredag kl. 8.00-16:00.
*Vores Internetsupport rådgiver om forsikringerne, forståelse af spørgsmål og udfyldelse af felterne i webshoppen, men har desværre ikke mulighed for at yde teknisk support ift. din computers opsætning og funktionalitet.
Indtil 14 dage efter du har modtaget policen og forsikringsvilkårene eller fra den dag forsikringen træder i kraft.
Vi opsiger dine tidligere forsikringer, når du har indtastet oplysninger om dit tidligere forsikringsselskab. Du kan vælge mellem 2 alternativer, når du skal opsige din forsikring:
1. Hurtigst muligt
Ønsker du at flytte din forsikring til If hurtigst muligt, kan vi opsige din nuværende forsikring med mindst en måneds varsel til den 1. i en måned.
Har din police været i kraft i over et år og ligger opsigelsen før hovedforfaldsdatoen (fornyelsesdatoen), vil dit nuværende forsikringsselskab ofte opkræve et mindre gebyr for opsigelsen. Har policen været i kraft i under 1 år, kan gebyret være noget højere.
Dit tidligere selskab vil tilbagebetale de penge, der er betalt fra den dato, hvor forsikringen er opsagt og til den dag, hvor den er betalt til.
2. Til hovedforfald
En forsikring har altid en hovedforfaldsdato (fornyelsesdato), som er den dato, din forsikring i det andet forsikringsselskab gælder til. Denne dato kan du finde på din eksisterende police.
Vil du opsige din forsikring til denne dato, skal det ske med mindst 1 måneds varsel.
Du kan altid opsige din forsikring uden beregning med mindst 1 måneds varsel til hovedforfaldsdatoen.
MitID
MitID er et digitalt ID, som erstattede NemID i 2023.
MitID ejes af Finans Danmark og Digitaliseringsstyrelsen, som sammen repræsenterer de danske pengeinstitutter, foruden staten, regionerne og kommunerne.
MitID er hele Danmarks elektroniske ID-løsning, som kan bruges til offentlige og private digitale selvbetjeningsløsninger.
Læs mere på digst.dk.
MitID har overtaget alle de funktioner, som NemID har stået for som fx login på Netbank, SKAT osv.
Med MitID skal du dog hverken bruge NemID’s nøglekort eller app. I stedet for skal bruge et kodenavn og et MitID-identifikationsmiddel:
- Du kan bruge MitID-appen på din smartphone
- Du kan få en MitID-kodeviser hos borgerservice
- Du kan bruge en MitID-kodeoplæser, hvis du har nedsat syn. Den fås også hos borgerservice.
Læs mere på digst.dk.
Det er ikke længere muligt at logge ind på Mine sider med NemID.
Du kan kun logge ind med MitID, da denne loginløsning lever op til fremtidens sikkerhedskrav.
Læs mere på digst.dk.
If Fordelsprogram
Du kan få fordelsrabat på 10 eller 15 % alt efter, hvilket niveau i fordelsprogrammet du er på. Læs mere om If Fordelsprogram
Alt efter hvilke forsikringer du har og køber hos os, placeres du på henholdsvis niveau 1, 2 eller 3.
Niveauerne bestemmer, hvilke fordele du er berettiget til, hvor niveau 3 giver flest fordele.
Du bliver fordelskunde, når du er tilmeldt Mine sider og Betalingsservice, og har minimum en bilforsikring med kasko-, indbo- eller husforsikring hos os.
Får du en skade, der påvirker mere end 1 forsikring, skal du kun betale 1 selvrisiko - den højeste af de involverede forsikringers selvrisiko.
Hvis du fx har indbrud i dit hjem, din dør bliver ødelagt og dit tv bliver stjålet, er det både din husforsikring og indboforsikring, der er i brug. Her betaler du kun 1 selvrisiko, også selvom du melder flere skader.
Jeres forsikringer i If bestemmer tilsammen, hvilket niveau i fordelsprogrammet I placeres på.
Hvis én af jer fx har en bil kaskoforsikring, og den anden har en hus- og indboforsikring, placeres I på niveau 3.
Har I selvrisikoopsparinger, lægger vi disse sammen - er de samlet på mere end 5.000 kroner, kan I med fordel beholde hver jeres.
Har I begge forsikringer hos os, skal I kontakte os på 70 12 12 12. Så vi kan sikre den korrekte opdeling af jeres forsikringer.
I bestemmer selv, om barnet fortsat skal være del af jeres If Fordelsprogram, eller om barnet skal have sit eget fordelsprogram.
Hvis du køber en ny forsikring, bliver du en del af fordelsprogrammet, og den nye forsikring vil blive indplaceret i det niveau, som dine eksisterende forsikringer berettiger til.
Dine gamle forsikringer
Fordelsprogrammets rabat gælder kun for forsikringer købt efter den 5. februar 2017. Har du købt forsikringer før, har du muligvis andre rabataftaler.
Har du en selvrisikoopsparing, og opsiger du dine forsikringer, vil din selvrisikoopsparing være aktiv, indtil den sidste police udgår.
Fuldmagt
Som forsikringsselskab er vi pålagt en række juridiske krav, bl.a. at vi ikke må udtale os til andre end forsikringstager. Det sikrer, at ingen kan misbruge dit navn og CPR-nummer, hvis de henvender sig til os uden din accept.
Fuldmagten skal indeholde:
- Dit navn og CPR-nummer
- Navn og CPR-nummer på den, som du giver fuldmagten til
- Det, du giver fuldmagt til
- Dato og om fuldmagten kun gælder en enkelt begivenhed eller om den også gælder ved fremadrettet kontakt.
Ja, alle forsikrings- og pensionsselskaber er underlagt de samme regler.
Opsigelse af forsikring
Det er især for at sikre dig som forsikringstager, således at ændringer og opsigelse af forsikringer kan dokumenteres. Fx hvis du skal have penge tilbage, og så vi kan sikre dig mod misbrug af dit navn og CPR-nummer.
Læs alt om vores opsigelsesregler og gebyrer.
Bilforsikring
Normalt har den nye ejer 4 dage til at omregistrere bilen, og når dette er sket, får vi besked fra SKAT og lukker derefter din forsikring ned pr. den dato, den nye ejer har omregistreret bilen.
Har du penge til gode hos os, modtager du pengene via din NEM-konto.
Du vil først modtage policen på din bilforsikring i dagene omkring forsikringen træder i kraft. Det skyldes, at vi afventer besked fra SKAT, derfor udstedes policer på bilforsikringer først ca. 14 dage før ikrafttrædelse.
Hvis din bilforsikring fx starter hos os den 1. juli, modtager vi besked fra SKAT omkring den 20. juni, hvorefter vi laver policen og sender den til dig.
Du skal bruge et forsikringsbevis, hvis du har navne- eller adressebeskyttelse.
Ellers kan du blot henvende dig i en synshal eller benytte skat.dk for omregistrering.
Har du ikke If Vejhjælp Danmark, kan du tilkøbe det her:
Læs mere om If Vejhjælp Danmark eller tilkøb If Vejhjælp Danmark
Selvfølgelig kan du bruge den bonus, du har optjent i et andet forsikringsselskab, hos os. Du skal blot oplyse hvilket forsikringsselskab du har optjent bonus i og hvad policenummer bilforsikringen har.
Hvis du i en periode på over 1 år ikke har haft bilforsikring, mister du 1 års bonus pr. år du ikke har haft bilforsikring.
Hvis du har optjent skadefri kørsel i udlandet bedes du kontakte vores Internet Support på telefon 70 12 12 53.
Din bilforsikring dækker som normalt, også selvom det er dine børn, der kører bilen. Dog bør du give os besked på 70 12 12 12, hvis unge på under 25 år kører din bil, da I ellers vil blive opkrævet en højere selvrisiko, hvis dit barn kører galt.
Er dine børn over 25 år, afhænger selvrisikoen af, hvorvidt barnet bor hjemme eller ej. Er barnet udeboende, opkræver vi et lånertillæg i selvrisiko, mens hjemmeboende børn undgår lånertillægget.
Ja, hvis du har en kaskoforsikring, kan du få fastpris på trin 18, hvis du opfylder disse forudsætninger:
- Du skal være fyldt 30 år.
- Du skal have været elitebilist i min. 3 år.
Er din forrude blevet beskadiget, og har du købt din bilforsikring direkte gennem os, skal du anmelde din skade direkte hos Dansk Bilglas eller ved at ringe på 70 11 55 55.
Har du købt din bilforsikring hos os gennem din bilforhandler, er det den pågældende bilforhandler, du skal kontakte.
Personforsikring
Dig og din samlever har hver jeres kundenummer hos os. Ulykkesforsikringen er ikke en fælles forsikring og derfor fremgår den ikke af din forsikringsoversigt. Du kan bestille en oversigt i din samlevers navn, hvor forsikringen vil fremgå.
Ved personforsikringer med sygdomsdækning skal du udfylde en helbredserklæring, som vi gennemgår, før vi evt. kan tilbyde dig en forsikring med sygdomsdækning.
Vores Helbredsafdeling behandler din helbredserklæring og der er en generel efterbehandlingstid på personforsikringer. Du er selvfølgelig dækket på ulykkesdelen pr. den aftalte dato, også selvom du ikke har en police.
Når din sag er færdigbehandlet, sender vi din police. I de få tilfælde hvor vi ikke kan tilbyde sygdomsdækning, vil vi ved Børneforsikring- (Super) eller Voksenforsikring- (Super) sende en police på en ulykkesforsikring.
Læs mere om behandling af helbredserklæring
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores helbredsgruppe på telefon 36 87 42 55 alle hverdage mellem kl. 9 og 15, eller på helbredsgruppen@if.dk.
Rejseforsikring
Du og resten af husstanden er omfattet af rejseforsikringen.
Har du eller en anden i husstanden ugifte udeboende børn under 21 år, er de også omfattet af forsikringen, hvis de bor alene. Har du delebørn, er de også dækket, når de rejser sammen med dig.
Rejseforsikringen dækker dine hjemmeboende børn, både når de rejser sammen med dig og hvis de rejser alene, så længe de har folkeregisteradresse hos dig.
Rejseforsikringen dækker også dine udeboende børn, indtil de fylder 21 år, så længe de ikke lever i fast parforhold eller har egne børn.
Her kan du læse om, hvad du skal gøre i tilfælde af terror eller naturkatastrofer, samt hvordan du er dækket.
Coronavirus
Skal du ud at rejse og bekymrer dig om coronavirus, så har vi samlet en række spørgsmål og svar her. Læs her om Spørgsmål og svar om coronavirus. Vi opdaterer løbende.