Er du berørt af en naturkatastrofe?
Er du berørt af en naturkatastrofe? Så se her, hvem du skal kontakte, og hvordan du er dækket af dine forsikringer.
Sådan skal du forholde dig ved naturkatastrofer
Hvis du er berørt af en naturkatastrofe, råder vi dig til at:
- Kontakte dine pårørende, så de ved, hvor du er og hvordan du har det.
- Kontakte din rejsearrangør/flyselskab om booking af ny billet eller evakuering fra området, hvis du er på ferie.
- Følge myndighedernes anvisninger.
- Tjek gerne Udenrigsministeriets hjemmeside eller download deres app UM rejseklar. Via appen kan de sende dig beskeder, hvis landet kommer i krisetilstand.
- Kontakte If på 70 12 12 12. Hvis du er på ferie skal du dog først kontakte rejseselskabet for hjælp og herefter If, hvis rejseselskabet ikke kan hjælpe dig.
- Kontakte Viking på 70 12 12 42, hvis du er på ferie og har brug for vejhjælp.
Sådan dækker forsikringen ved naturkatastrofer
Der er flere forskellige forsikringer, der dækker ved naturkatastrofer, alt efter hvilken situation du befinder dig i.
Rejseforsikringen
Hvis du har en rejseforsikring hos os, er du dækket, hvis du kommer til skade eller bliver syg under en akut opstået naturkatastrofe.
Du er også dækket i tilfælde af Udenrigsministeriet, Statens Serum Institut eller lokale myndigheder opfordrer til evakuering fra det sted, du befinder dig.
Forsikringen dækker desuden psykologisk krisehjælp. Med en Rejse Super har dine pårørende i Danmark også mulighed for at få krisehjælp via din rejseforsikring hos os.
Rejseforsikringen dækker ikke, hvis du vælger at blive i eller rejse til et område, som du er blevet anbefalet at forlade eller undgå.
Ulykkesforsikringen
Hvis du har en ulykkesforsikring hos os, er du dækket, hvis du får et varigt mén efter en skade, der er opstået i forbindelse med en naturkatastrofe - både herhjemme og i udlandet. Det kan fx være, at du kommer til skade i forbindelse med et jordskælv.