Du skal ikke være bange for at tage opgaver fra din seneste arbejdsplads, for her har du fordelene, at du kender virksomheden, og at de kender dine evner.
Vis dine styrker
Når du begynder at få kontakt med kunder, skal du være forberedt på, at kunden ofte ikke er bevidst om sit behov for netop dine ydelser. Som nævnt ovenfor skal du kunne præsentere din profil kortfattet og tydeligt, men du skal også være tålmodig og forstående overfor kundens beslutningsproces. Særligt for mindre virksomheder kan en konsulent repræsentere en betydelig udgift.
Tag ikke for store opgaver
I jagten på den første kunde kan det være fristende at oversælge egne evner, men du må ikke tage opgaver, du ikke kan klare. Kunden har vist dig tillid ved at hyre dig, og en skuffet kunde kommer ikke til at hyre dig igen. Derudover, hvis du er blevet anbefalet af folk i dit netværk, reflekterer det også dårligt tilbage på dem, og et skuffet netværk kommer ikke til at anbefale dig igen.
Sørg for skabe resultater, og husk, at glade kunder er de bedste ambassadører. Du skal lytte til kunderne og prioritere altid at overholde aftaler og deadlines.
Sælg ikke dig selv for billigt
Du skal gøre dig bevidst om, hvad du koster, så du hurtigt kan møde kundens forespørgsel om pris, når du har etableret den første kontakt. Du skal ikke sætte prisen for lavt, for en kunde der er villig til at hyre en konsulent, vil i udgangspunktet foretrække en dygtig konsulent fremfor en billig konsulent.