Spørgsmål og svar for nye kunder
Find svar på de typiske spørgsmål, du som ny kunde kan sidde med.
Kan du ikke finde svaret på lige netop dit spørgsmål, kan du også besøge vores side for nye kunder i If eller kontakte os.
Spørgsmål og svar
Der kan være flere årsager til, at du ikke modtager alle dine policer samtidig. Herunder ses grundene til, at visse policer kan være længere undervejs end andre:
- Hvis du har bestilt en ulykkesforsikring med sygdomsdækning, Børn Super, Voksen Super eller en livsforsikring, kan du opleve længere leveringstid på disse policer.
Den længere leveringstid skyldes at vi skal gennemgå den helbredserklæring, du har udfyldt og indsendt. Dette kan i visse tilfælde tage op til 4 uger.
Overstiger vores behandlingstid 4 uger, hører du naturligvis fra os. - Hvis du har bestilt en bilforsikring hos os, vil du først modtage policen i dagene omkring ikrafttrædelsen af forsikringen, da vi afventer besked fra SKAT, før vi kan lave din police.
Hvis du har spørgsmål til forløbet omkring din ulykkes-, børne- eller livsforsikring, din helbredserklæring, behandlingstiden af denne el. lign, er du altid velkommen til at kontakte vores helbredsgruppe på telefon 36 87 47 99 alle hverdage mellem kl. 9 og 15, eller skrive til helbredsgruppen@if.dk.
Du vil først modtage policen på din bilforsikring i dagene omkring forsikringen træder i kraft. Det skyldes, at vi afventer besked fra SKAT, derfor udstedes policer på bilforsikringer først ca. 14 dage før ikrafttrædelse.
Hvis din bilforsikring fx starter hos os den 1. juli, modtager vi besked fra SKAT omkring den 20. juni, hvorefter vi laver policen og sender den til dig.
Ved personforsikringer med sygdomsdækning skal du udfylde en helbredserklæring, som vi gennemgår, før vi evt. kan tilbyde dig en forsikring med sygdomsdækning.
Vores Helbredsafdeling behandler din helbredserklæring og der er en generel efterbehandlingstid på personforsikringer. Du er selvfølgelig dækket på ulykkesdelen pr. den aftalte dato, også selvom du ikke har en police.
Når din sag er færdigbehandlet, sender vi din police. I de få tilfælde hvor vi ikke kan tilbyde sygdomsdækning, vil vi ved Børneforsikring- (Super) eller Voksenforsikring- (Super) sende en police på en ulykkesforsikring.
Læs mere om behandling af helbredserklæring
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores helbredsgruppe på telefon 36 87 42 55 alle hverdage mellem kl. 9 og 15, eller på helbredsgruppen@if.dk.
Din forsikring er blevet ændret, du er flyttet eller du har købt en ny forsikring - hvis du har gjort det midt i en måned, kan beløbet på den første opkrævning være "skæv". Vi har tilpasset ændringen og sendt en ny opkrævning.
Bilforsikring
Hvis det drejer sig om din bilforsikring, skyldes det, at vi opkræver med tilbagevirkende kraft. Det vil sige, at vi opkræver fra den dato, bilen er indregistreret hos os. Derfor vil den første opkrævning ofte være højere end de øvrige måneder.
Via linket finder du en oversigt over de gebyrer, vi som forsikringsselskab opkræver, samt en oversigt over de lovbestemte afgifter og bidrag, vi opkræver for staten.
Vi anbefaler brugen af Betalingsservice, da det er nemmest.
Dit beløb overføres automatisk og til tiden fra din bank til os, det eneste du skal tænke på, er om navnet på bankkontoindehaveren er det samme navn, som dét dine forsikringer er oprettet i.
Er der flere navne på forsikringerne, skal samtlige navne også fremgå på bankkontoen, ellers vil betalingen blive afvist af banken.
Hvis du er i tvivl om, hvem der har betalingsfuldmagt til bankkontoen, skal du kontakte din bank.
Har du modtaget et indbetalingskort (også kaldet 'Girokort') på dit normale månedsbeløb, betyder det, at din betalingsservice-betaling er blevet afvist, enten af din bank eller af dig. Har du ikke selv afvist betalingen, bør du kontakte din bank.
Hvis du betaler indbetalingskortet inden for fristen
Forestil dig, at dine betalinger har kørt fint i juni, juli og august. Af en eller anden grund bliver regningen for september afvist. Det der sker nu, er, at vores systemer efter den 16. september finder ud af, at du ikke har betalt via betalingsservice, og sender et indbetalingskort for september måned til dig i stedet. Mens dette indbetalingskort er aktivt, kan betalingsservice ikke sende oktober måneds opkrævning, da den ikke kan opkræve en ny måned automatisk, før den gamle er afsluttet.
Betaler du indbetalingskortet inden for betalingsfristen, beholder du retten til månedsbetaling, og systemet vil så opkræve dig igen via betalingsservice den 1. november. I mellemtiden mangler du at betale for oktober. Denne regning vil blive delt ud på de måneder, du har tilbage til hovedforfaldet (forsikringens fornyelsesdato). Har du fx 3 måneder tilbage, deles oktober-regningen i 3 og lægges oveni de andre måneders regninger.
Du kan se dit hovedforfald i Mine sider
Hvis du ikke betaler indbetalingskortet inden for fristen
Betaler du ikke indbetalingskortet inden for tidsfristen, vil din månedsbetalingsaftale blive annulleret, og kan først oprettes igen næste gang forsikringen har hovedforfald (en gang om året).
Har du derimod fået et indbetalingskort med opkrævning for resten af året, betyder det, at betalingsaftalen er blevet afmeldt og månedsbetalingen er bortfaldet. Du skal derfor indbetale det fulde beløb.
Du kan læse mere og tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice via dette link: Tilmeld Betalingsservice.
Hvis du ønsker at få din forsikringsoversigt i din e-Boks, skal du blot logge på e-Boks og tilmelde If Skadeforsikring under "Indstillinger".
Bilforsikringen bliver først udstedt, når vi har modtaget besked fra SKAT, hvorefter vi laver din police færdig.
Dette betyder, at vi ved første betaling opkræver med tilbagevirkende kraft fra den dato, bilen er indregistreret hos os, og at du samtidig betaler 1 måned frem.
Vi har lavet en video, hvor vi forklarer, hvordan det hænger sammen. Se vores video om første opkrævning.
Du kan tilmelde dine forsikringer til månedsbetaling via dette link: Tilmeld månedsbetaling eller ved at kontakte vores Kundecenter.