Det her er Jeanette.
Hun er mere end en skaderådgiver.
Hun er også butiksejernes beskytter.
Som skaderådgiver for Ifs erhvervsforsikringer hjælper Jeanette både store og små virksomheder, som har fået en skade. Et job hvor ingen dage er ens, og hvor samtalerne med kunderne kan være meget personlige, selv om det er en virksomhed, der er ramt.
”I min rolle er jeg også lidt af en psykolog. Hvis du kommer ud for en skade i din butik, som jo er hele dit liv og eksistensgrundlag, så kan det nemt skabe uro og bekymring. Min opgave er ikke bare at håndtere selve skaden, men også at berolige kunden i situationen.”
En god ’lytter’ som får tak i retur
- Man skal være god til at lytte og lade kunden tale ud, fortæller Jeanette. Men ofte kan det menneske, der er ramt af en skade, være meget stresset og springe fra det ene til det andet i forklaringen. Her gælder det om at lede samtalen på rette vej, tage et skridt ad gangen og sammen gennemgå præcis hvad der er sket.
En skade som Jeanette især husker var en stor brand i det centrale Stockholm for nogle år siden, hvor en ejendom blev totalskadet og 20 af Ifs erhvervskunder blev ramt. I den periode arbejdede Jeanette også med besigtigelser, hvilket betød at hun mødte flere af butiksejerne på stedet, midt i katastrofen.
- Der er stor forskel på, hvordan kunderne reagerer i sådan en situation, siger Jeannette. Det er selvfølgelig altid virkelig sørgeligt, når sådan noget sker. Men for den store virksomhed behøver det hverken være så afgørende eller personligt. For en mindre virksomhed, som står med en røgskadet forårskollektion efter en brand i naboejendommen, kan jeg virkelig gøre en forskel. När jeg stille og roligt forklarer, at saneringsfirmaerne er super dygtige og formentlig vil kunne redde kollektionen, så mærker jeg hvordan kunden ånder lettet op. Jeg møder ofte en stor taknemmelighed i min rolle.
Ved kundens side, med mulighed for udvikling
Jeannette har arbejdet med forsikringer i 23 år og det er netop muligheden for at kunne hjælpe mennesker gennem en krise som gør, at jobbet stadig føles motiverende og betydningsfuldt.
At være i et stort forsikringsselskab som If betyder også, at der er mulighed for at udvikles sig og følge med tiden.
- Først arbejdede jeg med motorskader, fortæller Jeannette. Nu håndterer jeg ejendomsskader for erhverv. Og selv inden for det område kan man, hvis man har lyst, specialisere sig, fx inden for maskinskader eller større ejendomsskader. Vi har mange forskellige kompetencer i teamet og hjælper hinanden, så vi alltid kan være der for vores kunder på den bedst tænkelige måde.
At være skaderådgiver indebærer ikke bare at rykke ud når skaden allerede er sket. Det er mindst lige så vigtigt at arbejde med forebyggelse, fx med risikoinspektioner.
- Vi tager ud til kunderne for at se, om de har den nødvendige beskyttelse for at kunne drive virksomheden på en tryg og forsvarlig måde. Vi kontrollerer, at alle sikkerhedsbestemmelser er overholdt, tjekker låsene i dørene, alarmer og vinduer. Enhver skade vi kan forhindre kan gøre en stor forskel for den enkelte kunde – og det føles virkelig godt at kunne bidrage til det.