Innovativ fotoløsning reducerer emissioner, når en bil bliver skadet

Hvad nu, hvis vores kunder ikke var nødt til at køre deres skadede bil på værksted for at få foretaget en indledende vurdering? Hvad nu, hvis de kunne tage billeder og i stedet sende dem til værkstedet og få oplyst dato og tidspunkt for reparationen? Det behøver vi ikke længere drømme om, for det er allerede en service, der tilbydes gennem If, og som sætter miljøet i første række og samtidig sparer værdifuld tid og reducerer emissioner.  

Hele formålet med Ifs innovative fotoinspektion af biler er at give kunderne en mere enkel og miljøvenlig oplevelse. Kunden foretager blot en skadesanmeldelse på deres bil til If via vores hjemmeside eller et telefonopkald, hvorefter If fortæller kunden, at der skal foretages en inspektion af bilen for at vurdere skaden, før den kan blive repareret.  

– Det er en fantastisk service. Vi har modtaget masser af positiv feedback fra kunderne på vores fotoinspektion af biler. Brugerne oplever, at tjenesten er nem at anvende, og at de sparer masser af tid, og de påpeger fordelene for miljøet, da de ikke behøver at bruge deres bil unødigt, fortæller Victoria Åström, Business Developer i skadeafdelingen hos If Sweden.  

Normalt har kunden været nødt til at tage to ture til værkstedet – første tur, så mekanikerne kan inspicere skaden, og derefter en til, når bilen faktisk skal repareres. Det er unødigt besværligt, synes vi. I stedet har If udviklet en digital tjeneste, hvor førerne bliver bedt om selv at tage en stribe billeder og sende dem til mekanikerne, som så kan vurdere skaden.

Victoria Åström, Business Developer hos Claims

Denne kvalitative metode med at sende fotos og detaljer om skader på biler betyder, at man i mange tilfælde kan nøjes med én tur til værkstedet. En win-win-situation for kunder og værksteder – og ikke mindst for miljøet.  

– Der findes andre tjenester, som svarer til denne, men Ifs løsning er avanceret og meget nem at bruge for kunder og værksteder. Vores løsning bidrager til en grønnere fremtid, tilføjer Victoria Åström. 

Tjenesten blev taget i brug i Sverige i 2021, og i oktober samme år var der allerede foretaget 25.000 fotoinspektioner, hvilket har reduceret udledningerne med, hvad der svarer til 151 tons CO2 – det samme, som hvis en benzindrevet bil havde kørt 25 gange rundt om ækvator (en million kilometer). Og ikke nok med det – der er også blevet sparet hele 1.562 dage, som ville være gået til at køre til og fra værkstederne og til ventetid under inspektionen (90 minutter pr. kunde), og der er i alt blevet sparet omkring 60.000 liter benzin.  

Tjenesten er nu også implementeret i Norge, Finland og Danmark og bliver gradvist rullet ud til flere værksteder. I 2022 udvider If tjenesten yderligere. Vi anslår, at der vil blive udført 70.000 fotoinspektioner af biler i 2022 i de nordiske lande, hvilket vil reducere CO2-emissionerne med mere end 300 tons alene i Sverige.  

If er med andre ord gået all in på at gøre fremtiden grønnere og lysere. 

Victoria Åström

Victoria Åström

Business Developer,
Claims