POG (Product Oversight Governance)

Her finder du generel information om Ifs produktgodkendelsesproces og målgrupper for forsikringsprodukterne.

Information til eksterne distributører om Ifs rutiner for produktgodkendelse, målgrupper og løbende overvågning 

Ifs interne proces for produktgodkendelse 

If har som forsikringsgiver og producent af forsikringsprodukter etableret interne processer og retningslinjer for produktgodkendelse, inden produkterne bliver tilgængelige på markedet. En sådan produktgodkendelse skal udføres for alle nye produkter og for eksisterende produkter, hvor der foretages væsentlige ændringer. 

Ifs interne produktgodkendelsesproces omfatter blandt andet fastlæggelse af målgruppen for det enkelte forsikringsprodukt, vurdering af eventuel risiko knyttet til denne målgruppe samt en salgsstrategi, der er tilpasset det enkelte forsikringsprodukt. 

If tilbyder sine eksterne distributører klar og fuldstændig information om forsikringsproduktet, målgruppen og den foreslåede distributionsstrategi. Dette omfatter blandt andet oplysninger om produktets vigtigste egenskaber (f.eks. forsikringsaftalens varighed, omfang og begrænsninger), produktets risici (f.eks. optioner og tillæg) og omkostninger (f.eks. præmier, fradrag),  samt eventuelle omstændigheder, der kan føre til en interessekonflikt for kunden. 

Forsikringsprodukt og målgruppe 

For hvert enkelt forsikringsprodukt fastlægges en målgruppe, som fremgår af linket her.

Overvågning og vurdering af forsikringsprodukter 

If kontrollerer løbende sine forsikringsprodukter, hvor sortimentet, forsikringsperioden og produktets kompleksitet vurderes, samt de forskellige distributionskanaler og andre relevante eksterne faktorer. Det kan for eksempel være lovændringer, teknisk udvikling eller ændrede markedsforhold. 

Formålet med vurderingen er at opdage hændelser, der kan have væsentlig betydning for produktets hovedtræk, risikodækning og garantier. If vurderer, om forsikringsproduktet stadig er i overensstemmelse med målgruppens behov, og om produktet distribueres til kunder uden for målgruppen. 

Som led i denne overvågning og vurdering skal resultaterne mindst én gang årligt afstemmes med eksterne distributører. Det kan for eksempel ske gennem informationsmøder, hvor nyheder og opdateringer af forsikringsprodukter præsenteres fra If. En sådan gennemgang og eventuelle behov for tilpasninger i forsikringsprodukter eller målgrupper kan også behandles på bestyrelsesmøder med eksterne distributører. 

Information fra ekstern distributør til If 

Såfremt en ekstern distributør bliver opmærksom på, at et forsikringsprodukt ikke er i overensstemmelse med målgruppens interesser, formål og karakteristika og/eller afdækker andre produktrelaterede forhold, der kan have en skadelig virkning for kunderne, skal distributøren straks informere den ansvarlige kontaktperson. i If. Den eksterne distributør skal om nødvendigt ændre distributionsstrategien for det pågældende forsikringsprodukt.  

Eksempler på forhold If skal oplyses om kan være; behov for at effektivisere eller modificere salgsprocessen, opdatere eller ændre forsikringsproduktet eller målgruppen (f.eks. stilles kunderne forkerte spørgsmål i salgsforløbet, målgruppen fremstår for stor eller for lille, så forsikringsproduktet ikke er tilstrækkeligt tilpasset til det).  

Disse retningslinjer gælder for alle eksterne distributører, uanset om distributøren handler på vegne af en forsikringstager eller fungerer som agent for If.